Wedstrijdverslag Skûtsjesilen Langwar op 20 en 21 april
2024.
In de week voor de wedstrijd kijk ik bewust maar niet naar
de windvoorspellingen. Als je dat doet dan ben je de hele week druk in je hoofd
met allerlei overpeinzingen die nog wel tig keren kunnen veranderen. Als ik
uiteindelijk zaterdagmorgen op Windfinder Pro kijk valt het zo te zien meer mee
met de windkracht als dat er vrijdag nog voorspeld werd. Vrijdag dacht ik nog
dat we op zaterdag misschien alleen in de ochtend nog konden varen. Als ik in
de auto stap moet ik eerst nog ijs krabben!
Helaas is het niet gelukt de spudpalen op de Tjerk (ons
startschip) op tijd gemonteerd te krijgen maar daar is toch een tussenoplossing
voor bedacht. We gebruiken het oude startschip/werkboot die wel spudpalen heeft
en gaan daar met de Tjerk langszij liggen.
Na het palaver met Sipke, Sieb en de wethouder vertrekken we
richting de Langweerder Wielen.
De eerste start van startroep 1 en 2 om 09:30 uur gaat
netjes volgens schema en ook de start van startgroep 3 en 4 gaat met een
individuele terugroep netjes volgens schema.
Zaterdag is een bewolkte dag met af en toe prima wind maar
in de buien trekt deze toch wel behoorlijk aan. Het is een wonder dat de grote
drone die opnamen maakt voor “This is Holland”
met deze wind in de lucht blijft. Ik ben heel benieuwd hoe
deze beelden er straks uit zien.
Als we om 14:00 uur willen beginnen draait de wind en de
uitstelvlag wordt gehesen. Met 5 minuten vertraging lukt het op opnieuw te
beginnen. Ook de geplande start van 15:30 gaat met 10 minuten vertraging van
start maar gedurende deze wedstrijd komt er een dikke donkere lucht onze kant
op.
Als de meeste skûtsjes in de buurt van het startschip de
onderboei hebben genomen krijgen ze een enorme wind voor hun kiezen. Een aantal
skûtsjes besluit de kop in de wind te draaien en de fok als een speer naar
beneden te halen. Op het startschip hijsen we vlag N boven A en daarmee zeggen
we dat er vandaag verder niet meer zal worden gezeild. De voorspellingen waren
eind van de dag al toenemende wind maar het ging allemaal nog wel goed totdat
deze verassing uit deze bui kwam.
Na terugkeer in de haven en overleg over hoe nu verder leek
ons het eerlijkste om de afgebroken wedstrijd op zondag morgen opnieuw te varen
zodat we daarna de indeling in Gold- en Silverfleet konden maken. Aldus
geschiedde. Zondag om 10:00 uur start wedstrijd 4 en daarna om 13:00 uur de
start van de Silverfleet. De start van de Silverfleet moet helaas door
winddraaiingen en het aanpassen van de baan met 20 minuten worden uitgesteld.
Als de start om 13:20 eindigt in een algemene terugroep begint het schema voor
de middag wel aardig spannend te worden. Na de Silverfleet moet de Goldfleet
ook nog hun wedstrijd varen en de laatst mogelijke waarschuwingssein moet
uiterlijk 15:00 uur worden gegeven.
Om te bewerkstelligen dat de herstart van
de Silverfleet met wat minder kans op opnieuw een valse start zou eindigen wordt
de U-vlag in plaats van de normale P-vlag als vier minutensein gehesen. Achteraf
bezien was dit een heel ongelukkig besluit omdat het gevolg was dat vijf
skûtsjes een UDF (U-vlag-gediskwalificeerd) bij deze wedstrijd opliepen. In de
laatste minuut voor het startsein mogen de skûtsjes zich niet meer bevinden in
de driehoek die begrensd wordt door de beide boeien van de startlijn en de
bovenwindse boei. Aangezien al deze skûtsjes binnen de driehoek terug op weg
waren richting het startgebied hadden ze al een UFD opgelopen nog voordat ze überhaupt
nog maar opnieuw waren gestart.
Na al deze belevenissen kunnen we om 14:35 de Goldfleet aan
hun wedstrijd laten beginnen.
Met 15 prachtige skûtsjes en tussendoor ook prachtige
zonnige omstandigheden genieten we van het einde van dit 14e skûtsje
weekend. Ik geniet zelf wat minder omdat ik nog steeds ongelukkig ben over mijn besluit de U-vlag te gebruiken bij de Silverfleet.
Dank aan alle deelnemers, de vrijwilligers van brandweer en
KWVL, Sipke, Sieb en bemanning, Otto en de mensen van het Wapen van Langweer,
Jetze en Gerbrig, Romano, Jantine en alle ander betrokkenen die ik nog vergeten
ben.
Jan Spijkerman vanaf het startschip.