Kroegpraat
Hoe van kroegpraat een leuk initiatief tot stand kwam…. Tijdens een gezelligborreluurtje op het terras van Het wapen van Langweer ontstond de discussie hoe het seizoen in Langweer langer te maken. “Waarom schrijft de Kroegbaas geen skûtsjeszeilwedstrijd uit, zoals vroeger”werd er geopperd. Na enige overwegingen werd aldus besloten.. Op initiatief van Het wapen van Langweer, Roman Straatman en Sies Uilkema werden diverse organisaties benaderd waaronder contactpersoon Sipke Brinksma, bestuurslid van de Koninklijke Watersport Vereniging Langweer en de Vereniging Promotie Langweer. Vergunningen werden aangevraagd en door de positieve medewerking van de Gemeente Skarsterlân, alsmede van onze Burgemeester B. Kuiper (zelf een verwoed watersporter) en de Provincie Fryslân, werden de benodigde vergunningen snel afgegeven. Ondertussen werd de behoefte tot het zeilen op de Langweerder Wielen bij de schippers gepeild. Reacties van de potentiële deelnemers waren verrassend positief. Na enig overleg met de schippers werd besloten om er een zeilwedstrijd van te maken met 7 SKS skûtsjes en 7 IFKS skûtsjes. Helaas was de organisatie (overigens met de beste bedoelingen) voorbijgegaan aan het vragen van toestemming aan het bestuur van de SKS, voor deelname van de SKS schepen, dit is volgens het huishoudelijk reglement geregeld. Dit betekende dat we de wedstrijden met de overgebleven IFKS skûtsjes hebben gezeild. De organisatie heeft getracht om de skûtsjes te verzamelen in de oude haven van Langweer om een oude traditie weer in ere te herstellen Dit met positieve medewerking van de nieuwe havenmeesters Minke en. Bernard Op zaterdagmiddag kwamen de skûtsjes na de wedstrijd terug in de oude haven onder muzikale begeleiding van het Shantykoor TEGENWIND uit Idskenhuizen Tevens werd er op beide dagen vis gerookt, welke gretig aftrek vond bij menig bezoeker. De wedstrijden (onder de bezielende leiding van Sieb Bandstra en de K.W.V.L) waren spannend, mede doordat er zaterdag veel wind stond. Zaterdagavond was er in het wapen van Langweer een gezellig “skippersbal” met medewerking van de band Blackmail. Zondagmorgen om 8 uur waren de schippers weer paraat op het palaver en werden er ook zondag weer 2 wedstrijden gezeild. De prijsuitreiking was zondag om 17.00 in het Wapen van Langweer. De 1e prijs ging naar Henk Regts, de 2e prijs naar Jelle Talsma en de 3e prijs naar Siep Meyer. Met de toezegging dat er volgend jaar weer skûtsje gezeild wordt werd er onder het genot van een borrel het weekend geëvalueerd en afscheid van elkaar genomen. Een bijzonder woord van dank namens de organisatie gaat uit naar de Gemeente Skarsterlân, de Provincie Fryslân, De KWVL, de VPL, Albert van Keimpema en Sieb Bandstra, alle vrijwilligers en natuurlijk naar de deelnemende skûtsjes en haar schippers en bemanningen, welke er een fantastisch weekend van hebben gemaakt. Vereniging Skûtsjesilen Langwar
Wedstrijdverslag

Wedstrijdverslag Skûtsjesilen Langwar op 20 en 21 april 2024.

 

In de week voor de wedstrijd kijk ik bewust maar niet naar de windvoorspellingen. Als je dat doet dan ben je de hele week druk in je hoofd met allerlei overpeinzingen die nog wel tig keren kunnen veranderen. Als ik uiteindelijk zaterdagmorgen op Windfinder Pro kijk valt het zo te zien meer mee met de windkracht als dat er vrijdag nog voorspeld werd. Vrijdag dacht ik nog dat we op zaterdag misschien alleen in de ochtend nog konden varen. Als ik in de auto stap moet ik eerst nog ijs krabben!

 

Helaas is het niet gelukt de spudpalen op de Tjerk (ons startschip) op tijd gemonteerd te krijgen maar daar is toch een tussenoplossing voor bedacht. We gebruiken het oude startschip/werkboot die wel spudpalen heeft en gaan daar met de Tjerk langszij liggen.

 

Na het palaver met Sipke, Sieb en de wethouder vertrekken we richting de Langweerder Wielen.

De eerste start van startroep 1 en 2 om 09:30 uur gaat netjes volgens schema en ook de start van startgroep 3 en 4 gaat met een individuele terugroep netjes volgens schema.

 

Zaterdag is een bewolkte dag met af en toe prima wind maar in de buien trekt deze toch wel behoorlijk aan. Het is een wonder dat de grote drone die opnamen maakt voor “This is Holland”

met deze wind in de lucht blijft. Ik ben heel benieuwd hoe deze beelden er straks uit zien.

 

Als we om 14:00 uur willen beginnen draait de wind en de uitstelvlag wordt gehesen. Met 5 minuten vertraging lukt het op opnieuw te beginnen. Ook de geplande start van 15:30 gaat met 10 minuten vertraging van start maar gedurende deze wedstrijd komt er een dikke donkere lucht onze kant op.

Als de meeste skûtsjes in de buurt van het startschip de onderboei hebben genomen krijgen ze een enorme wind voor hun kiezen. Een aantal skûtsjes besluit de kop in de wind te draaien en de fok als een speer naar beneden te halen. Op het startschip hijsen we vlag N boven A en daarmee zeggen we dat er vandaag verder niet meer zal worden gezeild. De voorspellingen waren eind van de dag al toenemende wind maar het ging allemaal nog wel goed totdat deze verassing uit deze bui kwam.

 

Na terugkeer in de haven en overleg over hoe nu verder leek ons het eerlijkste om de afgebroken wedstrijd op zondag morgen opnieuw te varen zodat we daarna de indeling in Gold- en Silverfleet konden maken. Aldus geschiedde. Zondag om 10:00 uur start wedstrijd 4 en daarna om 13:00 uur de start van de Silverfleet. De start van de Silverfleet moet helaas door winddraaiingen en het aanpassen van de baan met 20 minuten worden uitgesteld. Als de start om 13:20 eindigt in een algemene terugroep begint het schema voor de middag wel aardig spannend te worden. Na de Silverfleet moet de Goldfleet ook nog hun wedstrijd varen en de laatst mogelijke waarschuwingssein moet uiterlijk 15:00 uur worden gegeven.

 

Om te bewerkstelligen dat de herstart van de Silverfleet met wat minder kans op opnieuw een valse start zou eindigen wordt de U-vlag in plaats van de normale P-vlag als vier minutensein gehesen. Achteraf bezien was dit een heel ongelukkig besluit omdat het gevolg was dat vijf skûtsjes een UDF (U-vlag-gediskwalificeerd) bij deze wedstrijd opliepen. In de laatste minuut voor het startsein mogen de skûtsjes zich niet meer bevinden in de driehoek die begrensd wordt door de beide boeien van de startlijn en de bovenwindse boei. Aangezien al deze skûtsjes binnen de driehoek terug op weg waren richting het startgebied hadden ze al een UFD opgelopen nog voordat ze überhaupt nog maar opnieuw waren gestart.

 

Na al deze belevenissen kunnen we om 14:35 de Goldfleet aan hun wedstrijd laten beginnen.

Met 15 prachtige skûtsjes en tussendoor ook prachtige zonnige omstandigheden genieten we van het einde van dit 14e skûtsje weekend. Ik geniet zelf wat minder omdat ik nog steeds ongelukkig ben over mijn besluit de U-vlag te gebruiken bij de Silverfleet.

 

Dank aan alle deelnemers, de vrijwilligers van brandweer en KWVL,  Sipke, Sieb en bemanning, Otto en de mensen van het Wapen van Langweer, Jetze en Gerbrig, Romano, Jantine en alle ander betrokkenen die ik nog vergeten ben.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.